The Influence of Parenting Style on the Psycho-Social Development of Adolescents

Authors

  • Tinatin Charkhalashvili

DOI:

https://doi.org/10.52340/bal/2023.16.02.08

Keywords:

Adolescence, Family, Parenting style, Personal development

Abstract

Along with the formation of identity and self-esteem in adolescence, the family environment and parenting style used by parents play a critical role. In families where parents cope well with their functions, they create a safe, calm and friendly environment for their children. In a healthy family environment, the child feels calm and safe. Realizes that the parent accepts him/her as he/she is. In addition, parents help to develop a teenager into an independent and full-fledged person.

            The parenting style is the method a parent uses to raise their child. A parent's attitude greatly determines a child's mental and physical health. It affects the development of the child's cognitive, social and communication skills. Parenting style is of crucial importance in the process of socialization and personality formation of a child.

            It can be said with certainty that the development of a teenager into a successful person largely depends on the parenting method used by the parents. Despite the fact that a teenager has to be in several important social environments during his/her life, among them the family is the first where the above-mentioned skills are formed primarily in the environment of parents.

            Based on the above, the analytical research aims to study the influence of parenting styles and methods on the psycho-social development of adolescents.

Author Biography

Tinatin Charkhalashvili

Doctor of Social Sciences

Technical University of Georgia, Assistant Professor

References

უზნაძე დ. ბავშვის ფსიქოლოგია, (სასკოლო ასაკის ფსიქოლოგია) თბ. 1947 გვ. 30-34;

ჩარკვიანი დ., ექსპერიმენტული სოციალური ფსიქოლოგიის საფუძვლები, 2004 წ., გვ. 56-60;

ჩხარტიშვილი შ., აღზრდის სოციალური ფსიქოლოგია, თბ. 1974, გვ. 324;

მაღრაძე მ. ფსიქიკური, განვითარების (ასაკობრივი ფსიქოლოგიის საკითხები) თბ. 1998, გვ. 30, 39;

გოგიჩაიშვილი თ., განვითარების ფსიქოლოგია, თბ. 2005, გვ 107;

იმედაძე ი. სახელმძღვანელო ფსიქოლოგიაში, (ონტოგენეზის ზოგადი საკითხები), თბ. 2004 გვ.109;

მელიქიშვილი ნ. ბავშვის განვითარების ასაკობრივი თავისებურებები თბ. 2017;

ბერკი ლ., ბავშვის განვითარება, მე-7 გამოცემა, ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა ,თბ. 2010;

უზნაძე დ., განწყობის ფსიქოლოგიის ძირითადი დებულებები, თსუ შრომები, ტ. 19, თბილისი, 1941;

გაფრინდაშვილი, რ., მეტრეველი, ლ., ალტერნატიული ეთიკა და ფსიქოლოგია, „ჩემი გამომცემლობა“, თბილისი, 2021;

კახიანი ჯ, (2010) ბავშვის სამყარო, ფსიქოლოგიის რჩევები მშობლებს (მეორე შევსებული და გადამუშავებული გამოცემა), შემეცნება, თბილისი;

ხერხეულიძე, მ. (2008). ბავშვის განვითარება და მისი ხელშეწყბობის ძირითადი პრინციპები. გზა. ,,ახალი განათლება’’, 21-27 თებერვალი;

H. Steiner, L. Remsing Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with oppositional –definat .disorder. J. Am.Acad. Child and Adolesc. Psychiatry 2007;

Kun-Hu Chen, K.-L. L.-C. (2007). Adolescent Self-Identity and Mental Health: The Function of Identity Importance, Identity Firmness, and Identity Discrepancy. Chinese Journal of Psychology;

Calkins SD, Smith CL, Gill KL, Johnson MC. Maternal interactive style across contexts: Relations to emotional, behavioural, and physiological regulation during toddlerhood. Social Development;

Cole PM, Martin SE, Dennis TA. Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development. 2004;

Eisenberg N, Gershoff ET, Fabes RA, Shepard SA, Cumberland AJ, Losoya SH, et al. Mother’s emotional expressivity and children’s behavior problems and social competence: Mediation through children’s regulation. Developmental Psychology. 2001;

Kliewer W, Fearnow MD, Miller PA. Coping socialization in middle childhood: Tests of maternal and paternal influences. Child Development. 1996;

Sheeber L, Davis B, Hops H. Gender-specific vulnerability to depression in children of depressed mothers. In: Goodman SH, Gotlib IH, editors. Children of depressed parents: Mechanisms of risk and implications for treatment. Washington, DC: American Psychological Association; 2002;

Seligman M E P. Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. New York: Knopf, 1991.

Published

2023-10-03

How to Cite

Charkhalashvili თ. (2023). The Influence of Parenting Style on the Psycho-Social Development of Adolescents. Business and Legislation, 16(2), 70–74. https://doi.org/10.52340/bal/2023.16.02.08

Most read articles by the same author(s)